آموزش بازی شطرنج مقدماتی جامع و رایگان + 14 فیلم و 10 تصویر
آموزش بازی شطرنج
نحوه بازی شطرنج بعلاوه قوانین بازی شطرنج در قالب 9 مرحله برای شروع آسان و لذت بخش
هرگز برای یادگیری نحوه بازی شطرنج دیر نیست
شطرنج یکی از محبوب ترین بازی ها در جهان می باشد
یادگیری قوانین شطرنج آسان است
با ما همراه باشید با آموزش بازی شطرنج در 9 مرحله به صورت اصولی
محتوا
مرحله اول : چگونگی قرار گرفتن صفحه شطرنج
در ابتدای بازی صفحه شطرنج را باید طوری قرار بدهید تا هر بازیکن ، خانه رنگ سفید(روشن) در سمت راست پایین آن باشد
سپس مهره های شطرنج هر بار به همان ترتیب پایین چیده می شوند . ردیف دوم پیاده یا سرباز قرار می گیرد . رخ ها در گوشه صفحه قرار می گیرند . سپس اسب ها در کنار آن ها ، فیل ها در کنار اسب ها ، و در آخر وزیر ، که همیشه در رنگ مطابق خودش قرار می گیرد (وزیر سفید در خانه سفید و وزیر سیاه در خانه سیاه قرار می گیرد ) و پادشاه در خانه آخر قرار می گیرد
مرحله دوم : نحوه حرکت مهره های شطرنج
حرکت هر یک از 6 نوع مختلف مهره متفاوت است .
تنها مهره اسب می تواند از روی مهره های دیگر بپرد
هرگز دو مهره یا چند مهره نمی توانند روی یک خانه قرار بگیرند .
با این حال ، آن ها می توانند مهره حریف را بزنند و سپس بر روی همان خانه ای که مهره حریف بوده قرار بگیرند .
مهره ها به طور کلی به موقعیت ها یا خانه هایی حرکت می کنند که بتوانند مهره های دیگر را بگیرند (با قرار گرفتن روی خانه خود و سپس جایگزینی آن ها ) ، در صورت گرفتن از مهره های خود دفاع کنند یا خانه های مهم بازی را کنترل کنند
آموزش حرکت مهره ها دومین مرحله آموزش بازی شطرنج می باشد ابتدا از حرکت مهره شاه شروع می کنیم
چگونه شاه را در شطرنج حرکت دهیم ؟
پادشاه مهم ترین مهره است ، اما یکی از ضعیف ترین آن هاست . پادشاه فقط می تواند یک خانه به هر جهت – بالا ، پایین ، به طرفین و مورب حرکت کند
البته حرکت پادشاه دو قانون خاص خود را دارد 1 شاه به شاه نزدیک نمی شود
2 پادشاه ممکن است هرگز خودش را تحت خطر قرار ندهد . هنگامی که پادشاه توسط مهره دیگری مورد خطر قرار می گیرد کیش نامیده می شود
قوانین شطرنج شاه تنها را به صورت کامل در مقاله زیر بررسی کردیم
آموزش حرکت شاه در شطرنج بررسی قوانین شطرنج شاه تنها + 2 قانون تکمیلی
نحوه حرکت وزیر در شطرنج
وزیر قدرتمندترین مهره در صفحه شطرنج هست . او می تواند در هر جهت مستقیم – جلو ، عقب ، کنار یا مورب – تا آن جا که ممکن است حرکت کند تا جایی که از روی مهره های حریف یا خودش نمی تواند بپرد
و مانند همه مهره ها ، اگر وزیر مهره حریف را بدست آورد حرکت او تمام شده است .
توجه کنید که چگونه وزیر سفید وزیر سیاه را می گیرد و سپس پادشاه سیاه مجبور به حرکت می شود
چگونه میتوان در شطرنج رخ را حرکت داد ؟
رخ ممکن است تا آن جا که می خواهد حرکت کند ، اما فقط به جلو ، عقب و به راست یا چپ
رخ ها به ویژه وقتی از یکدیگر محافظت می کنند و با هم کار می کنند مهره های بسیار قدرتمندی می شوند
نحوه حرکت فیل در شطرنج
فیل ممکن است تا آن جا که می خواهد حرکت کند ، اما فقط به صورت مورب . هر فیل از یک رنگ (روشن یا تیره) شروع می کند و همیشه باید روی آن رنگ بماند
فیل ها به خوبی با هم کار می کنند زیرا نقاط ضعف یکدیگر را می پوشانند
چگونه اسب را در شطرنج حرکت دهیم ؟
اسب ها کاملا متفاوت از مهره های دیگر حرکت می کنند
با دو خانه در یک جهت ، و سپس یک حرکت دیگر با زاویه 90 درجه ، درست مانند حرف “L”
اسب ها همچنین تنها مهره هایی هستند که می توانند از روی مهره های دیگر حرکت کنند (هم مهره های خودشان هم مهره حریف شان )
چگونه می توان سرباز یا پیاده را در شطرنج حرکت داد ؟
پیاده ها غیر معمول هستند زیرا تنها مهره هایی در شطرنج هستند که روش حرکت شان با زدن شان فرق می کند
آن ها به جلو حرکت می کنند ، اما مورب مهره می گیرند .
پیاده ها فقط می توانند همزمان یک خانه به جلو حرکت کنند ، به جز اولین حرکت خود که می توانند دو خانه به جلو حرکت کنند
پیاده ها فقط می توانند یک خانه را به صورت مورب جلوی خود بگیرند .
آن ها هرگز نمی توانند به عقب حرکت کنند یا مهره بگیرند .
اگر مهره دیگری مستقیما جلوی پیاده باشد ، او نمی تواند از کنار آن عبور کند یا آن مهره را بگیرد
مرحله 3 آموزش بازی شطرنج : قوانین استثنایی و خاص شطرنج
چند قانون استثنایی در شطرنج وجود دارد که ممکن است در ابتدا منطفی به نظر نرسد . آن ها سرگرم کننده و برای جالب تر ساختن بازی ساخته شده اند
با ما همراه باشید با سومین مرحله آموزش بازی شطرنج
چگونه می توان سرباز را در شطرنج ارتقا داد (ترفیع ) ؟
سربازها یا پیاده ها توانایی ویژه دیگری نیز دارند و آن این است که اگر یک پیاده به خانه آخر برسد می تواند به هر مهره ای به غیر از شاه و خودش تبدیل شود اصطلاحا به آن ارتقا یا ترفیع می گویند
یک تصور غلط رایج این است که سربازها فقط با مهره ای که گرفته شده قابل تعویض هستند که درست نیست . یک پیاده معمولا به وزیر ارتقا می یابد . فقط پیاده می تواند ترفیع پیدا کند
نحوه انجام آن پاسان در شطرنج
آخرین قانون در مورد پیاده ها آن پاسان نامیده می شود که کلمه فرانسوی میباشد و به معنای در عبور می باشد . اگر یک پیاده در اولین حرکت خود دو خانه حرکت کند و در کنار پیاده حریف قرار بگیرد (در واقع از طریق توانایی گرفتن پیاده عبور می کند) می تواند بوسیله آن پاسان گرفته شود
این حرکت ویژه باید بلافاصله بعد از حرکت پیاده انجام شود ، در غیر این صورت آن پاسان انجام شدنی نیست . برای درک بهتر این قانون عجیب اما مهم ، به تصویر پایین با دقت نگاه کنید
چگونه حرکت شاه قلعه در شطرنج برویم ؟
یکی دیگر از قوانین خاص شطرنج شاه قلعه نام دارد . این حرکت به شما امکان می دهد دو کار مهم را در یک حرکت انجام دهید : پادشاه خود را به خانه امن تری منتقل کنید و رخ خود را از گوشه و کنار بازی بیرون بیاورید . در نوبت بازیکن می تواند پادشاه خود را دو خانه به طرف رخ حرکت دهد و سپس رخ را به آن طرف شاه در سمت مخالف ببرد (به تصویر زیر توجه کنید ) با این حال برای شاه قلعه رفتن ، شرایط زیر باید رعایت شود
شاه قلعه باید اولین حرکت پادشاه باشد
شاه قلعه باید اولین حرکت رخ هم باشد
هیچ مهره ای بین شاه و رخ وجود نداشته باشد که بتواند حرکت کند
ممکن است پادشاه کیش نباشد یا از راه کیش عبور کند کیش هم نباید بشود
توجه داشته باشید که هنگامی که به یک طرف قلعه می روید ، پادشاه به کنار صفحه نزدیکتر است که به آن شاه قلعه کوچک می گویند . شاه قلعه به آن طرف ، آن جا که وزیر قرار دارد ، شاه قلعه بزرگ می گویند .
فارغ از هر طرف ، پادشاه هنگام قلعه رفتن همیشه فقط دو خانه را حرکت می دهد
مرحله 4 : بدانید چه کسی اولین حرکت را در شطرنج انجام می دهد
بازیکن با مهره های سفید همیشه اول حرکت می کند .
بنابر این ، بازیکنان به طور کلی تصمیم می گیرند که چه کسی سفید باشد یا شانس مانند سکه یا این که یک بازیکن رنگ پیاده مخفی را در دست بازیکن دیگر حدس بزند . سپس سفید حرکت می کند ، پس از آن سیاه ، سپس دوباره سفید ، سپس سیاه و غیره تا پایان بازی حرکت می کند .
توانایی حرکت در ابتدا یک مزیت ناچیز است که به بازیکن سفید فرصت حمله سریع را می دهد
مرحله 5 : قوانین نحوه برنده شدن در یک بازی شطرنج را مرور کنید
چندین روش برای خاتمه دادن به یک بازی شطرنج وجود دارد : مات ، تساوی ، تسلیم ، اتمام زمان
با ما همراه باشید با توضیح کامل پنجمین مرحله آموزش بازی شطرنج
چگونه می توان در شطرنج مات کرد
هدف از بازی شطرنج این است که پادشاه حریف را مات کنید .
این اتفاق زمانی می افتد که شاه کیش می شود و نمی تواند از کیش خارج شود
فقط 3 راه وجود دارد که یک پادشاه می تواند از کیش خارج شود
مهره ای که شاه را تهدید می کند بگیرید یا با مهره دیگر راه کیش را مسدود کنید
با شاه فرار کنید (دیگر شاه قلعه نمی توانید بروید )
اگر پادشاهی نتواند رفع کیش کند بازی تمام می شود .
پادشاه زده نمی شود یا از صفحه بیرون نمی رود
اگر یکی از بازیکنان با دقت عمل نکند ، مات می تواند در مراحل اولیه بازی اتفاق بیفتد .
سریع ترین مات دنیا در 2 حرکت انجام می شود
نحوه تساوی یک بازی شطرنج
گهگایی بازی های شطرنج با برد خاتمه نمی یابد بلکه با تساوی به پایان می رسد 5 دلیل وجود دارد که ممکن است یک بازی شطرنج با تساوی پایان یابد
موقعیت زمانی به پات می رسد که نوبت به حرکت یک بازیکن برسد ، اما پادشاه اوکیش نباشد و با این حال حرکت قانونی دیگری ندارد
با حرکت وزیر c7 رنگ سیاه تهدید نمی شود و نمی تواند حرکت کند . این بازی به دلیل پات مساوی اعلام می شود
بازیکنان ممکن است به راحتی به تساوی رضایت دهند و بازی را متوقف کنند
مهره های کافی برای مات کردن وجود نداشته باشد (به عنوان مثال : یک پادشاه و یک فیل در برابر یک پادشاه )
اگر یک موقعیت دقیق سه بار تکرار شود ، بازی تساوی اعلام می شود (البته نه لزوما سه بار پشت سر هم )
پنجاه حرکت متوالی انجام شده است که هیچ یک از بازیکنان پیاده ای را حرکت نداده یا مهره ه ای را نزده باشند
مرحله 6 مطالعه راهکارهای اساسی شطرنج
چهار چیز ساده وجود دارد که هر بازیکن شطرنج باید بداند
ششمین مرحله در آموزش بازی شطرنج را با دقت مطالعه کنید
از پادشاه خود محافظت کنید
پادشاه خود را به گوشه ای از صفحه که در آن معمولا ایمن تر است برسانید .
حرکت شاه قلعه را به تاخیر نیندازید .
بهتر است در اسرع وقت قلعه بروید .
به یاد داشته باشید ، مهم نیست که شما چقدر نزدیک به مات کردن حریف خود هستید
اگر اول خودتان مات شوید بازی تمام است
مهره های خود را مفت ندهید
مهره های خود را با بی دقتی از دست ندهید . هر مهره ارزش مخصوص خود را دارد و شما نمی توانید در یک بازی بدون مهره به پیروزی دست پیدا کنید .
یک سیستم آسان وجود دارد که اکثر بازیکنان از آن برای پیگیری ارزش نسبی هر مهره شطرنج استفاده می کنند
ارزش مهره های شطرنج چقدر است ؟
پیاده یک امتیاز دارد
اسب 3 امتیاز – فیل هم 3 امتیاز دارد
رخ 5 امتیاز دارد
وزیر 9 امتیاز
شاه بی نهایت ارزشمند هست
در پایان بازی این امتیاز ها هیچ معنایی ندارند
این به سادگی سیستمی است که می توانید برای تصمیم گیری هنگام بازی به شما کمک کند
به شما کمک می کند زمان زدن ، تعویض ، یا حرکت های دیگر را بدانید
مرکز صفحه شطرنج را کنترل کنید
شما بهتر است با مهره ها و پیاده های خود مرکز صفحه را کنترل کنید .
اگر مرکز را کنترل کنید ، فضای بیشتری برای جابه جایی مهره های خود خواهید داشت و پیدا کردن خانه های خوب برای مهره های خود را برای حریف سخت تر خواهید کرد .
در مثال زیر رنگ سفید حرکت های خوبی برای کنترل مرکز ایجاد می کند در حالی که رنگ سیاه حرکت های بدی انجام می دهد
از تمام مهره های شطرنج خود استفاده کنید
در مثال بالا ، سفید تمام مهره هایش را به بازی گرفته است
مهره های شما وقتی روی ردیف اول نشسته اند ، فایده ای ندارند . همه مهره های خود را به بازی بگیرید
تا هنگام حمله به پادشاه از امکانات بیشتری برخوردار باشید
استفاده از یک یا دو مهره برای حمله در مقابل هیچ حریف شایسته ای کارساز نیست
گام 7 : با انجام بسیاری از بازی ها تمرین کنید
مهمترین کاری که می توانید برای بهتر شدن در شطرنج انجام دهید این است که بازی شطرنج زیاد کنید
فرقی نمی کند که در خانه با دوستان یا خانواده بازی کنید ، یا به صورت آنلاین بازی کنید
برای پیشرفت باید زیاد بازی انجام دهید . این روزها پیدا کردن حریف آنلاین بسیار راحت هست
نحوه بازی انواع شطرنج
در حالی که بیشتر مردم قوانین استاندارد شطرنج را بازی می کنند
بعضی از افراد دوست دارند با تغییر در قوانین شطرنج بازی کنند .
این ها انواع شطرنج نامیده می شوند .
هر نوع از این بازی ها قوانین خاص خود را دارد
شطرنج 960 یا شطرنج بابی فیشر :
موقعیت اولیه مهره ها به صورت تصادفی تنظیم می شود . پیاده ها موقعیت اولیه طبیعی خود را حفظ می کنند اما بقیه مهره ها به طور تصافی چیده می شوند
شاه در مرکز :
در این قالب ، هدف این هست که شاه خود را به مرکز بیاورید . این بازی هدف سرگرمی دارد و برای آموزش بازی شطرنج توصیه نمی شود
شطرنج تبادلی :
این قالب به صورت 4 نفره بازی می شود . هنگامی که یک بازیکن یک مهره را از حریف میگیرد ، این مهره در دسترس هم تیمی او قرار می گیرد .
به عنوان مثال : اگر من به عنوان سفید بازی کنم و هم تیمی ام که سیاه است ، یک اسب سفید را از حریف خود بگیرد ، به نوبه خود من یک اسب خواهم داشت که می توانم روی هر خانه آزاد روی صفحه شطرنج بگذارم .در آینده زمانی که نوبتم شد می توانم این کار را انجام دهم
سیامی (Crazy House) :
این قالب بسیار هیجان انگیز است ، زیرا به شما امکان می دهد از مهره هایی که از حریف می گیرید استفاده کنید . یعنی اگر من به عنوان سفید بازی کنم و یک پیاده سیاه از حریف خود بگیرم ، آن پیاده به یک پیاده سفید تبدیل می شود که می توانم آن را به عنوان بخشی از مهره های خود روی صفحه بگذارم . در آینده هر زمان که نوبتم شد می توانم این کار را انجام دهم
اگر می خواهید در آموزش بازی شطرنج اصولی پیش بروید تنها بازی کردن شطرنج یا شطرنج 960 را پیشنهاد می کنیم
سه کیش (Three Check) :
در این قالب ، اولین بازیکنی که 3 بار پادشاه حریف را کیش می کند ، برنده می شود
این بازی هم برای آموزش بازی شطرنج توصیه نمی شود این بازی با هدف سرگرمی ایجاد شده است
چگونه شطرنج 960 بازی کنیم ؟
شطرنج 960 تمام قوانین شطرنج استاندارد را رعایت می کند ، به جز موقعیت شروع مهره ها در ردیف عقب ، که به طور تصادفی در یکی از 960 موقعیت ممکن قرار می گیرند .
شاه قلعه درست مانند شطرنج استاندارد انجام می شود ، در حالی که شاه و رخ روی خانه های معمولی خود فرود می آیند (g1 و f1 یا c1 و d1 ) .
960 دقیقا مانند شطرنج استاندارد بازی می شود اما در شروع بازی از تنوع بیشتری برخوردار است
8 . با آگاهی از قوانین مسابقات شطرنج شروع به بازی شطرنج کنید
بسیاری از مسابقات مجموعه ای از قوانین متداول و مشابه را دنبال می کنند . این قوانین لزوما برای بازی در خانه یا آنلاین اعمال نمی شوند ، اما به هر حال ممکن است بخواهید برای آن ها آماده شوید
قانون دست به مهره حرکت
اگر بازیکن به یکی از مهره های خود دست بزند ، باید آن مهره را حرکت دهد تا زمانی که یک حرکت قانونی باشد .
اگر بازیکنی مهره حریف را لمس کند ، باید آن مهره را بزند .
بازیکنی که می خواهد مهره ای را فقط برای مرتب کردن آن روی صفحه لمس کند ، باید ابتدا هدف را اعلام کند و بگوید مرتب
ساعت مسابقه شطرنج
بیشتر مسابقات از ساعت شطرنج برای تنظیم زمان صرف شده در هر بازی استفاده می کنند .
هر بازی همان مقدار زمان را برای استفاده در کل بازی خود دارد و می تواند تصمیم بگیرد که چگونه این زمان را سپری کند .
هنگامی که یک بازیکن حرکت می کند ، سپس ساعت خود را می زند تا ساعت حریف شروع شود .
اگر بازیکنی وقت خود را تمام کند بازی را می بازد (مگر این که حریف مهره کافی برای مات کردن نداشته باشد در این صورت بازی مساوی می شود )
9 . آموزش بازی شطرنج : چگونه می توانم در شطرنج بهتر شوم ؟
شاید همه این اطلاعات بتواند کمی شما را گیج کند . به همین دلیل سوالات متداول را که معمولا آن دسته از افرادی که شروع به ورود به دنیای شطرنج دارند ، در اختیار شما قرار می دهیم . امیدواریم که برای شما مفید باشند
دانستن قوانین و راهکارهای اساسی تنها آغاز کار است چیزهای زیادی برای یادگیری در شطرنج وجود دارد که می توانید با صبر و تلاش می توانید آن ها را یاد بگیرید برای پیشرفت شما باید سه کار انجام دهید :
زیاد شطرنج بازی کنید
به بازی کردن شطرنج با قدرت ادامه دهید تا آن جا که ممکن است بازی کنید . شما باید از هر بازی یاد بگیرید چه آن هایی که برنده می شوید و چه آن هایی که می بازید
در زمینه شطرنج مطالعه کنید
بازی های آموزشی را مطالعه کنید اگر واقعا می خواهید سریع پیشرفت کنید ، بهتر است در کلاس شطرنج ثبت نام کنید
از شطرنج لذت ببرید
اگر بلافاصله در تمام بازی های خود برنده نمی شوید ، نا امید نشوید .
همه می بازند حتی قهرمانان جهان .
تا زمانی که به بازی کردن شطرنج با قدرت ادامه دهید و از بازی هایی که شکست خورده اید بیاموزید ، می توانید برای همیشه از شطرنج لذت ببرید
آموزش بازی شطرنج را برای خود به فرآیندی لذت بخش و هیجان انگیز تبدیل کنید
پاسخ به سوالات شما در زمینه آموزش بازی شطرنج
بهترین حرکت اول در شطرنج چیست ؟
در حالی که استادان شطرنج در مورد بهترین حرکت اول در شطرنج با هم اختلاف نظر دارند
اما مهم است که فورا کنترل مرکز را انجام دهید .
این معمولا منجر به این می شود که اکثر بازیکنان یکی از پیاده های مرکزی خود را (در مقابل شاه یا وزیر ) دو خانه به جلو منتقل کنند .
برخی از بازیکنان دیگر بیرون آوردن اسب را ترجیح می دهند یا پیاده ستون c را دو خانه به جلو می آورند . اکثر حرکات دیگر به آن خوبی نیستند .
بابی فیشر معتقد بود که حرکت دادن پیاده جلوی شاه آن هم دو خانه بهترین حرکت است
کدام رنگ در شطرنج بازی را شروع می کند؟
بازیکن با مهره های سفید همیشه اول حرکت می کند
آیا پیاده می تواند به عقب حرکت کند ؟
پیاده ها نمی توانند به عقب حرکت کنند .
با این حال ، هنگامی که یک پیاده به آن طرف صفحه (انتهای صفحه )می رسد ، باید آن را به مهره دیگری ارتقا دهد (مثل یک وزیر) سپس دقیقا مانند آن قطعه حرکت می کند و می تواند به عقب حرکت کند
آیا می توانید همزمان بیش از یک مهره در شطرنج حرکت دهید ؟
هر بار که نوبت حرکت شما باشد فقط می توانید یک مهره شطرنج را حرکت دهید – یک استثنا وجود دارد وقتی قلعه می روید ، هم پادشاه و هم رخ را در یک حرکت جا به جا می کنید
مهم ترین مهره شطرنج کدام است ؟
پادشاه مهم ترین مهره شطرنج است . اگر پادشاه مات شود ، بازی را می بازید . اما وزیر قدرتمندترین مهره شطرنج است
چه زمانی شطرنج اختراع شد ؟
منشا شطرنج دقیقا روشن نیست ، اگر چه اکثر آن ها بر این باورند که این بازی از همان بازی های شطرنج مانند قبلی که تقریبا دو هزار سال پیش در هند برگزار می شد ، تکامل یافته است
بازی شطرنج که امروزه میشناسیم از قرن پانزدهم میلادی آغاز شده است ، جایی که در اروپا رایج شد
طولانی ترین بازی تاریخ شطرنج کدام بازی بود ؟
طولانی ترین بازی شطرنج مسابقات (از نظر حرکات) که تاکنون انجام شده است ، نیکولیچ و آرسوویچ در سال 1989 و در بلگراد صربستان بازی کردند . این بازی 269 حرکت به طول انجامیده است
ثبت حرکت در شطرنج
ثبت نویسی اختراع شد تا بتوانیم بعد از بازی شطرنج بازی ها را تحلیل کنیم . با استناد به آن ، ما می توانیم کل بازی را به صورت نوشتاری ثبت کنیم و هر چند بار که بخواهیم تولید کنیم . ما فقط باید حرکات خود و حریفان خود را به درستی یادداشت کنیم(ثبت کنیم)
هر خانه مختصاتی دارد و هر مهره با یک نماد اولیه نشان داده می شود (N برای اسب ، B برای فیل ، R برای رخ ، K برای شاه ، Q برای وزیر )
هدف بازی شطرنج چیست ؟
شطرنج بازی است که بین دو حریف در دو طرف صفحه برگزار می شود و شامل 64 خانه رنگ متناوب است . هر بازیکن 16 مهره دارد : یک پادشاه یک وزیر 2 رخ 2 فیل 2 اسب و 8 پیاده
هدف از این بازی این است که پادشاه حریف را مات کنید وقتی شاه حریف کیش باشد و نتواند رفع کیش کند مات اتفاق می افتد و بازی تمام می شود
امیدواریم از خواندن این مقاله آموزش بازی شطرنج لذت برده باشید
آماده پاسخ به سوالات شما در زمینه آموزش بازی شطرنج هستیم
منبع (+)
6 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام چطور ميتونم انلاين اموزش ببينم
سلام امیدوارم عالی باشید از طریق اسکای روم یا اسکایپ . برای ثبت نام در کلاس شطرنج یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق چت واتساپ یا تماس با ما